SANIBONANI - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ilse en Nienke - WaarBenJij.nu SANIBONANI - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ilse en Nienke - WaarBenJij.nu

SANIBONANI

Door: Ilse en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Ilse en Nienke

16 Oktober 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

SANIBONANI (Zulu voor goede middag)!

Euuhhhh, tjsa! Oeps! Hallooooooo! We leven nog, hoor!!! Beetje lang geleden ondertussen, daarom hier maar weer effe een beriggie van ons!!! Tsja, waar moeten we beginnen! Weer zoveel gezien, gedaan en meegemaakt, teveel om in 1 waarbenjij-verhaal te vertellen….

We zijn nu echt goed bezig met ons onderzoek!!! Jaja, ongelofelijk maar waar! Op dit moment zijn we druk bezig met het testen van kinderen in de townships en hier in Sizanani Children’s Home. De home-visits kosten heeeel erg veel tijd, maar is ontzettend indrukwekkend. Het is echt bizar om als kaaskop die townships in te gaan. Het is daar echt een onoverzichtelijke chaos! Probeer daar maar eens de kinderen te vinden! Hutnummer 1361, geen straatnamen, kaart of huisnummers die op volgorde gaan, nee hoor, gewoon die hele township doorcrossen (met 10000 kuilen in de wegen, kinderen en beesten op straat enz. enz.) en maar vragen in ons beste Zulu/Engels/gebarentaal! Het is een euuh… een uitdaging zullen we maar zeggen. Gisteren maar liefst 1 kind van de 5 gevonden, superresultaat! Maar als je het “huisje” eenmaal gevonden hebt en de ouders/verzorgers en het kind zijn thuis dan hoor je verhalen en zie je de meest bizarre leefomstandigheden. Golfplatenhuisjes waar doeken aan de wanden hangen voor de “isolatie”, alles is (in onze ogen) smerig, geen elektriciteit of stromend water en verzorgers die vaak niet weten wat ze met een kind met een beperking aan moeten. Ook hebben ze amper geld voor gezonde voeding, kleding enz. Laat staan voor hulpmiddelen (als een looprek) voor hun kind. De kinderen zitten/liggen vaak de hele dag en hebben totaal niets te doen. Ze worden meestal niet gestimuleerd en dus gaat hun ontwikkeling achteruit, of althans, meestal niet vooruit. Het is schrijnend dit te zien. Wat hebben wij het in Nederland dan verschrikkelijk goed! Als kind met beperking kan je naar school, de benodigde therapieën en operaties krijgen enz. enz. Dit leed gaat ons niet in de koude kleren zitten! Het is lastig daar te zitten, wetende dat er in je handtas je portemonnaie zit met daarin geld waarvan zij dromen! Het is moeilijk te bedenken wat je aan dit leed zou kunnen veranderen. Wat voelen wij ons vaak machteloos! Waar moet je beginnen!? Kunnen wij iets, en zo ja, wat?! Dit zijn gedachten, vragen, die steeds weer door onze koppies gaan… Antwoorden hebben we alleen nog niet echt… Het is confronterend oog in oog te staan met de oneerlijkheid in het leven, de oneerlijkheid in de wereld. Je wéét het, maar het zien en voelen is toch wel van een ander niveau. Waar wij als nuchtere blanken ontzettend van kunnen leren is de happiness die de Afrikanen veelal uitstralen, hun kracht, hun geloof, hun lach, hun dans. Dit maakt hen zoooo sterk. Hier zijn wij jaloers op, dat maakt hen zooo rijk!!

Verder hebben we ook weer wat uitstapjes gemaakt, weekendje Pretoria (wat een dag werd, maar dit leggen we nog wel uit...), Swaziland en een weekendje Johannesburg. Dit alles was super!! Korte uitleg: We zijn met Cor en Jas naar Swaziland geweest, een heel mooi rustiek landje wat midden in Zuid Afrika ligt. We verbleven in een lodge waar de struisvogels gewoon van je ontbijtbordje kwamen mee-eten, heeel gaaf (maar wat zijn die beesten lelijk!!). Daarvoor hebben we nog onze favoriete Blue Bulls-ubermannen gesteund in hun wedstrijd tegen de Cheeta’s; sinds de Springboks (het nationale team van Zuid-Afrika) steeds verder en verder zijn gekomen in de World Cup Rugby is dat nu onze nieuwe favo sport – om te bekijken dan… (ja toch, Ellen?!).
In Joburg verbleven we in een superdeluxe appartement van Tako (een Nederlander die hier woont). We zijn naar Sowetho geweest (de bekendste township van Zuid-Afrika), naar het apartheidsmuseum (zooo indrukwekkend, wat waren die blanken een goor, vies stel ratten!) en naar Umoja (The Spirit of Togetherness), een theatershow met Afrikaanse percussie, zang en dans. Echt geweldig, wat zijn wij dan stijve motorische apaten met krakerige stemmen! (Ok, Joepje, van jou kunnen ze nog wel wat percussiekunsten leren! ;-))

En tsja, Pretorijaaa… Wat een heerlijk dagje moest worden werd uiteindelijk een klein nachtmerrietje. Na heeerlijk geshopt te hebben (sorry Nur, Stufi was binnen ;-)), wilden we naar de bioscoop in Hatfield, dé studentenwijk van Pretoria. Op weg daar naar toe stonden we braaf in ons gehuurde bakkie te wachten voor het rode stoplicht, totdat één of ander idioot wijf ons effe met ruim 50 km. per uur van achteren aanreed!!! Een KLAP, niet normaal!! We kunnen ons er niet veel meer van herinneren, maar we stonden op een gegeven moment midden op een kruispunt stil (links en rechts had groen, we stonden dus errug gevaarlijk!) en keken elkaar aan; Wat the **** was dit?!?!??! De autodeur kon niet meer open, paniek…. Uiteindelijk ons ingedeukte koekblikje uit kunnen klauteren en naar de stoep gerent. We begrepen er geen zak van! Onze dronken vriendin stond heel wat meters achter ons en bleef maar in de auto zitten. Wij ernaar toe en haar er uit getrokken. We roken wat… ALCOHOL!!! Dat wijf had gedronken, en veel ook!! Terwijl Nienke bezig was met invullen van één of ander formulier van de Road Assistance probeerde ze Ilse 10 keer te knuffelen en heeft ze 1000 keer gezegd hoe erg ze het wel niet vond! Zoooooooo irritant!! Je moet gewoon niet met je dronken kop achter het stuur kruipen!! Achteraf hoorden we dat ongeveer 60% van de weggebruikers niet eens een rijbewijs heeft en dat is te merken ook, want regels lijken er gewoonweg niet te zijn. Zo zat er in Ezemvelo (zie ons eerste waarbenjij verhaal) een 9-jarig (ja, jullie lezen het goed, NEGEN-jarig) jochie achter het stuur, met z’n jongere zusje op de achterbank van de Toyota Hillux 4x4!!!! Maar goed, we kunnen er nog wel 10 kantjes over vullen, al met al zijn we enorm geschrokken! We hadden allebei erg veel last van onze rug en nek, maar 10 pillen per dag doen wonderen! Lang leve de medicijn-kuurtjes! Nu nog niet helemaal ok, maar we beseffen ons dondersgoed hoe ontzettend veel geluk wij gehad hebben! Er heeft een engeltje op onze schouders gezeten (en we weten wel welk engeltje!).

Al met al missen we Nederland amper (ok, voor een rood wijntje bij de Poort zouden we soms veeel over hebben!! En voor het liefste vriendje van de wereld al helemaal!!). Maar goed, we zijn weer van de schrik bekomen en gaan vrolijk verder met ons avontuur. Het is geweldig dat we dit mogen beleven en we merken nu al dat het onze visie op het leven en de wereld zeer verrijkt. We houden jullie op de hoogte! Nu eerst Familie Kroon van het vliegveld halen!

Dikke grote zoenen van ons!

Shab shab!!!

• 16 Oktober 2007 - 11:27

Michiel Geerling:

Supercool allemaal, wat een ervaring!
    En succes met het bijkomen van de wiplesh.
    grtjes michiel

• 16 Oktober 2007 - 11:35

Niels:

Tjee Ils en Nien, geweldig zo jullie belevenissen te lezen! Toch raar, met name dat besef van de oneerlijkheid onze rijkdom en hun armoede! Tja waar moet je beginnen?!
    Nou rustig blijven bewegen met de rug en nek, anders doe je maar net alsof je een massage voelt he!
    Nou veel plezier en succes daar! Groeten aan de rest van de Kroontjes!!
    Dikke kus, Niels

• 16 Oktober 2007 - 11:40

Ingrid:

Lieve Ilse,

Wat een prachtige ervaringen voor je.
    Ben best jaloers hoor.
    Geniet ervan, ook van je fam die overkomt.
    Knuffel,
    Ingrid

• 16 Oktober 2007 - 12:14

Bob:

Hey hey! Ik had het hele gebeuren al van Joep gehoord... gelukkig hebben jullie er verder niets ergs aan overgehouden en kunnen we jullie nog even daar in het verre Afrika houden ;) ! Zorg goed voor alle kindjes en heel veel succes met jullie onderzoek! Gaat helemaal goed komen. Grt. xx Bob ps: zal Joep namens je een goede knuffel geven tijdens clubeten vanavond!

• 16 Oktober 2007 - 12:57

Shelley:

he lieve Nienke en Ils! had jullie verhaal over het auto-ongeluk idd al gehoord, hoop dat het ondertussen weer wat beter met jullie rug en nek gaat! afgezien van dat vind ik het weer een interessant en indrukwekkend verhaal om te lezen! hoop uiteraard wel dat jullie gewoon weer terugkomen ;-), en niet besluiten om daar maar te blijven...

dikke kus!

• 16 Oktober 2007 - 13:15

Lisanne:

Heey meiden, jullie hebben zeker een engeltje op jullie schouder gehad, gelukkig hebben jullie het er 'goed' vanaf gebracht, wel schrikken hoor! Verder alleen maar mooie en interessante verhalen, woh echt te gaaf!

Ils; nog bedankt voor je lieve mail, je krijgt snel een hele lange terug! Leuk dat je familie komt, geniet ervan!!

Hier verder alles goed, ik zit nu in de ub, ja jullie missen vrij weinig...blijf goed genieten en succes met de kinderen vinden, al de tomtom geprobeerd? ;-) Dikke kus lies

• 16 Oktober 2007 - 15:22

Mark S.:

Hallo Lieverds,

Wat heerlijk om weer van jullie gelezen te hebben, geen bericht is goed bericht! PFFF.. wat jullie allemaal meemaken... Meiden blijf volhouden, keep up the good work.. en ik ben af en toe bij jullie..

knuffels vanuit Brabant !

Mark

• 16 Oktober 2007 - 16:00

Hilde:

Hey Ilsepilse, wat een belevenissen! heel veel succes met je onderzoek, gaat wel lukken zo te zien, en pas op voor alle idioten in auto's!
    kus Hilde

• 16 Oktober 2007 - 16:36

Eefie:

heeee meissies!!heerlijk weer een verhaaltje van jullie te krijgen!!!Die foto's doen me ontzettend aan mijn afrika-avontuurtje denken, echt zo raar....ben wel heel blij weer te horen dat jullie pijntjes weer verdwenen zijn...deze NU-EINDELIJK-ECHT-BIJNA-dokter had jullie zo graag even in de watten gelegd!!Jullie zien er onwijs goed uit op de foto's dus daar ben ik blij mee.....en de tijd gaat zo hard!!!Nog maar lekker genieten en vooral blijven voelen dat we het hier in nederland toch wel heeeeeeeeeeeeel erg goed hebben met zn allen....Neem maar een ziek kindje voor me mee hoor!!!Liefies heeeeeele dikke zoenen naar jullie toe!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

• 16 Oktober 2007 - 20:10

Joep:

Dag dames,
    Fijn van jullie te horen op deze manier. Ondanks dat ik niet in Afrika ben, constateer ik dat al mijn Westerse luxe secundair is aan dat wat ik als enige echt nodig heb; want dat is een mijn lieve scheetje!
    Zijn de Kroontjes goed aangekomen? Had het vliegtuig voldoende koelvloeistof? Geen rare knipperende lampjes of haperende koppelingen tegen gekomen?
    Gelukkig! geniet ervan met zn allen en tot snel!

Grt Joep

ps : Ils do. heb ik pas weer telkefoon , heb m laten liggen bij mn pa.

• 16 Oktober 2007 - 20:21

Iris:

Hey Ils!
    Had je hele botsauto-ervaring al van wiets gehoord, maar wat kut zeg!! pas goed op met je nek en rug want anders blijf je er nog langer last van hebben!

Net personeelsfeest van de Poort gehad!! We hebben je gemist!!!

Leuk om jullie avonturen en ervaringen te lezen!! Geniet nog lekker met je familie!!!!

Kusss iris

• 17 Oktober 2007 - 08:05

Marijke :

Haaaa lieve meiden!
    Indrukwekkende verhalen.. en ja, wat is de wereld eigenlijk oneerlijk..
    Neem vooral veeeel mee van de "happiness die de Afrikanen veelal uitstralen, hun kracht, hun geloof, hun lach, hun dans", want dat is in ons landje zeer welkom!

Heel veel beterschap nog, en ik hoop dat jullie enorm gaan genieten met de Bestse fam. op bezoek!!

Liefs, Marij

• 17 Oktober 2007 - 08:51

Annemarie:

Lieve Ilse,
    Hoe gaat het nu met jullie zo na de botsing, hoop dat alles goed gaat. Zijn je ouders, Marije en Margot goed aangekomen? Ik ben nu op mn werk. Mn kamer bevalt heel goed in Tilburg!!
    Je komt maar snel een keer langs als je weer terug bent. Wiets komt dinsdag!! :D
    Heel veel plezier nog!!!

Heel veel liefs xxx Annemarie

• 17 Oktober 2007 - 13:45

Gerard Heleen Rosann:

Leuk jullie verhalen te lezen. Kan mij voorstellen dat het een geweldige ervaring moet zijn. Een plezierige tijd toegewenst met je ouders. Met hartelijke groet, GHR

• 17 Oktober 2007 - 16:34

Mirjam :

Hey ilse,

Wat een belevenissen allemaal! Héél erg indrukwekkend wat jullie allemaal meemaken. Wat hebben wij het toch goed hier! Geef die kindjes daar maar een hele dikke knuffel van mij.
    Hopelijk gaat alles goed met jullie na de crash. Geniet er nog van.

X, mirjam

• 18 Oktober 2007 - 06:53

Marieke:

Ha lieve Nien en Ilse,
    Fijn weer van jullie te horen! Wat vervelend zeg dat auto-ongeluk. Hopelijk gaat het steeds wat beter met jullie!
    Wel leuk dat jullie lekker uitstapjes kunnen maken.
    Kan je echt een band met de kinderen op bouwen? Ik ben zo benieuwd naar jullie andere verhalen.
    Liefs Marieke

• 19 Oktober 2007 - 23:23

Inge En Bob:

Super mooie foto's allemaal, zeker maar de helft van de indrukken die jullie op doen daar. Ils heeft het nog geonweerd? Heel veel plezier, succes etc nog. xxx uit Tilburg

• 20 Oktober 2007 - 13:03

Laura:

Hallo!

Wat een verhalen, echt super! Leuk weer is wat te horen, blij dat alles nog steeds goed is!

Veel plezier nog en tot gauw!

Dikke zoen

• 22 Oktober 2007 - 10:52

Jan & Linda:

Lieve Nien en Ilse,
    Toppie dat jullie onderzoek zo goed gaat!! En zoals jullie de situatie daar omschrijven,dat weten we hier eigenlijk allemaal wel. Maar het blijft dan tussen haakjes, de ver van mijn.....! Maar als je er midden in zit, dan zie je het pas écht. Het enige wat wij hier kunnen doen is doneren, tja....Kan me goed voorstellen dat jullie heel vaak denken hoeveel onrecht er overal is. Moeilijk hoor.
    En dan dat ongeluk, wat hebben jullie mazzel gehad! Hopenlijk houden jullie er niets aan over!
    Maar gelukkig beleven jullie ook leuke en mooie dingen. Een struisvogel een lelijk beest? Hebben jullie die prachtige ogen dan niet gezien? ;o) Het lijkt mij geweldig als er 1 van mijn bord mee eet!

Hiero gaat alles met iedereen oké'. Eindelijk uit de opknaptroep en een volle gezellieagenda gehad. Visite, mee eters (aan tafel), loge's etc.Ook hebben we een vakantie geboekt voor december naar Djerba. Kon helaas niet korter dan 15 dagen, hi,hi.Erg he? Lijkt ons een mooi eiland en er is veel te zien en doen. Nog "maar" 8 weken en dan lekker vort.
    Nien, ik heb(eindelijk) vorige week je ring weg gebracht. Het was totaal geen probleem, ze hebben hem opgestuurd naar...Monaco! Ik heb nog aangeboden om hem even zelf te gaan brengen, maar dat hoefde niet :o( Je krijgt waarschijnlijk een hele nieuwe terug.
    Leuk om weer van jullie te horen en om de foto's te zien.
    Verder heel veel suc6 met jullie onderzoek en lekker blijven genieten van alle leuke en mooie dingen!

Dikke kussen van ons.

• 22 Oktober 2007 - 21:58

Jan Jacob:

jeetje, echt dikke pech zeg :( beterschap!

Hatfield is lachen daar heb ik vele avonden doorgebracht :p

• 24 Oktober 2007 - 09:35

Yvonne En Reinout:

Wat een bijzondere foto's en verhalen. Het is echt ontroerend om te lezen, en daarmee begrijpen we hoe het voor jullie moet zijn. Whow!
    Heel veel succes verder en please...pas goed op jezelf.
    Heel veel liefs en knufs,Nout,Von en Lot

• 25 Oktober 2007 - 12:06

Geertina:

Indrukwekkend hoor, al jullie ervaringen en belevenissen te lezen en op enkele foto's te zien. Ilse heeft je familie het goed naar de zin? We wensen jullie nog een goede tijd en succes met de studie. Doe de Bestse delegatie de groeten.
    Groeten uit een koud Best.
    Geertina

• 31 Oktober 2007 - 12:15

Corry Van Drimmelen:

Fijn dat jullie er zo goed vanaf gekomen zijn, van de botsing bedoel ik dan. Het is erg leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. Jullie kunnen onderhand wel een boek schrijven. Wij wensen jullie nog een fijn en gezond verblijf daar in Afrika en hopelijk over een poos weer fijn naar huis. Hartelijke groeten van Wim, Corry en Mark.

• 07 November 2007 - 11:03

Charlotte:

hallo Ilse
    alweer even geleden,dat ik heb gereageerd. De tijd vliegt.
    Hopelijk gaat het weer goed met je nek.
    Fijn he dat je ouders even over waren en over een paar weken komt Joep.
    Ik breng hem naar het vliegveld.
    Schiet het op met jullie onderzoek en hebben jullie het nog naar je zin.
    Het lijkt me een heel mooi land.
    Ik hoop dan ook dat jij en Joep veel fotos maken.
    Ben benieuwd om ook wat van je werk te horen.
    Veel succes en plezier
    Groetjes
    Charlotte

• 15 November 2007 - 13:38

Jan & Linda:

Hallo allemaal,
    Wij hebben een E-mail naar al onze kennissen, familie en bekenden gestuurd over de a.s. verkoop(10 dec.) van de Zep. Zo hopen wij dat veel mensen deze knuffel gaan kopen en onze mail door gaan sturen naar anderen. Willen jullie deze mail ook ontvangen? Dat kan, stuur ons even een bericht en wij sturen de mail op.Als je wilt, kun je het zelf hier en daar nog altijd aanpassen. Hopenlijk helpt het voor al deze kinderen in de hele wereld!!!
    E-mail adres: jan.nugter@wanadoo.nl

Groetjes,
    Jan Nugter en Linda Ridderhof.