Met Nienke en Ilse wees alles in die haak! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ilse en Nienke - WaarBenJij.nu Met Nienke en Ilse wees alles in die haak! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ilse en Nienke - WaarBenJij.nu

Met Nienke en Ilse wees alles in die haak!

Door: Ilse en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Ilse en Nienke

13 September 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Even weer een update vanuit Bronkie! We hebben in een weekje tijd toch al weer het een en ander meegemaakt.

Afgelopen zaterdagochtend (dat was om 6u ’s morgens) hebben we een begrafenis mee mogen maken in een township dichtbij Bronkhorstspruit, Rethabiseng. Het meisje, Gugu, is 26 jaar oud geworden en overleden aan HIV Aids. De dienst vond plaats in een ‘kerk’, nou ja, het was eigenlijk een tent. De tent puilde uit van de mensen maar we werden gastvrij ontvangen. We waren samen met Riekus (predikant uit Nederland) en Peter (onze geweldige 54-jaar oude huisgenoot). De familie en vrienden van Gugu hadden al de hele nacht met z’n allen doorgebracht en nu was er dan een soort ‘dienst’ met een predikant die het een beetje leidde. Met de nadruk op een beetje, want er zat verder geen structuur in, voor ons gevoel dan (het was allemaal in Zulu, dus we verstonden erg weinig). Er zette gewoon iemand spontaan een lied in, diegene was dan tevens de ‘leadzanger(es)’ en vervolgens viel de rest van de mensen meerstemmig (!) in. En dit was mooooi! Echt waar, we werden er allebei stil van. Die mooie, donkere, volle stemmen die recht uit hun hart zongen voor Gugu. Nadat het lied gezongen was stond er weer iemand op en liep naar voren om te spreken en iemand anders zette daarna weer een lied in. Zo ging dat een tijd lang door. ’s Nachts gebeurde dit dus ook al en Riekus vertelde ons dat het dan wel eens gebeurde dat iemand te lang ouwehoerde naar de zin van de rest en dat er dan gewoon een lied ingezet werd zodat deze spreker vanzelf stopte (Quote Peter: “Dat zouden ze bij ons in de Tweede Kamer ook in moeten voeren…”)! Na de dienst gingen we met z’n allen naar de begraafplaats. Deze was opgedeeld in twee delen, het rijke deel, graven met mooie marmeren stenen en namen als Jansen, Vervoort enz., en het arme deel daarachter waar veelal niet eens bordjes op de graven aanwezig was. Wij moesten natuurlijk het achterste deel hebben. We stonden daar rond 7.30u ’s ochtends en het was een drukte van belang! Er waren meerdere begrafenissen bezig. We hoorden achteraf dat de begrafenis-business hier een ontzettend goede business is. Er zijn soms 6 begrafenissen tegelijkertijd! Wat mooi was dat iedereen op elkaar wachtte en met elkaar meezong. De vrouwen zongen terwijl de mannen de kist, bedekt onder de deken waaronder Gugu gestorven was, lieten zakken op haar matras en het graf/gat dichtten met schoppen. Ook alle vrouwen (inclusief Ilse en ik) mochten een handje vol aarde op de deken gooien. Daarna was er gelegenheid om samen te eten en te drinken. Het was een indrukwekkend gebeuren en we vonden het erg bijzonder om dit mee te mogen maken.

Het was verder sowieso een religieuze dag, want ’s avonds zijn we met Peter, Corrien en Jasmijn naar een kerkdienst geweest in dezelfde township. Dit was een swinging party!!! De sisters van Sister Act zijn er niets bij! Geweldig, er straalt zoveel kracht en energie uit! De preek duurde wel een eeuwigheid (twee uur ofzo???) maar alles daaromheen was super. Iedereen was onwijs chique gekleed, echt galajurken en jasje-dasje, en dat in een township, erg geestig om te zien eigenlijk. Iedereen gelooft ook in God en is erg bezig met religie. Het is voor hen dan ook vreemd dat wij Nederlanders daar anders in staan. Ook hierna was er weer eten en drinken, heel leuk. Wij zijn redelijk snel weer vertrokken om wijntjes te gaan drinken bij ‘Die Stoep’, een soort ‘de Poort’ maar dan veeeeeeeeeeel minder leuk natuurlijk!! De menukaart is echt geweldig, dingen als ‘koud blikkie cola’, ‘slaai’, ‘skaap afval’, … superlache! Echt kinderlijk Nederlands. En dan Peter met zijn 1001 verhalen in een uur, we hebben echt alleen maar gelachen en gedronken.

De volgende dag zijn we naar eZemvelo geweest, een natuur reservaat bij ons om de hoek. We hebben de eerste wilde dieren al gespot! Zebra’s, struisvogels, impala’s, apen enz. enz. Alleen de giraffen hebben we gemist. We hadden alleen niet bedacht dat we een wandeltocht zouden gaan maken, en slippertjes lopen niet echt heel fijn op rotsen. Resultaat, allemaal op onze billetjes gevallen en zwarte voetjes! Maar het was mooi, op naar de andere parken!!!

Verder zijn we natuurlijk druk met ons onderzoek, dat is immers de reden dat we hier zijn, eehhh, ja… Het wordt een ingewikkelde klus maar met de dag duidelijker en interessanter. We gaan namelijk onderzoeken of er verschil is in functionele ontwikkeling tussen kinderen met een beperking in Sizanani Children’s Home en de kinderen die in een township wonen. De kinderen die binnen onze onderzoeksgroep vallen en in townships wonen hebben allemaal hiervoor ook in Sizanani Children’s Home gewoond. Maar door een enorme staking en erg veel gedonder zijn ze teruggeplaatst naar hun ouders of andere verzorgers. In Sizanani ontvingen de kinderen Conductive Education (CE), een therapievorm om kinderen zoveel mogelijk zelfredzaamheid aan te leren. In de townships ontvangen ze dit echter niet meer, en dus kunnen wij aan de hand van voorgaand onderzoek bij deze kinderen ook meten of deze CE daadwerkelijk effectief geweest is. Ook kijken we naar de omstandigheden in de townships waar de kinderen in leven en wat zij nog nodig hebben om zelfredzaamheid te ontwikkelen voor een eventueel outreach CE-programme.

Verder hebben we nog onverwachts bezoek gehad van de twee jochies op de foto. Ze stonden plotseling thuis voor onze neus, zooo schattig! Hun moeders zijn overleden (ook aan HIV Aids) in een hospice naast ons en nu verblijven ze daar omdat simpelweg niemand ze op is komen halen. En niemand van de medewerkers van de hospice die echt op hen let denken we… Wij zouden ze zo mee willen nemen naar Nederland, zooo lief!!!

Nou, wij gaan nu weer hard aan de slag hier! Oh ja, wij hebben nu echte Afro-nummers en zijn nu te bereiken op Nienke; 0027-79-1594894 en Ilse; 0027-742082379 mochten jullie ons willen sms’en of bellen. We hebben onze NL’se simkaarten weinig in onze telefoons zitten dus in nood is ons Afro-nummer beter om te bellen!

Wij hopen dat alles in Nederland goed gaat met iedereen?! Superbedankt voor al jullie reacties tot nu toe, echt superrrrrleuk! Baie dankie!

Koebaai!!!

Dikke kus, Nien en Ils

  • 13 September 2007 - 07:17

    Rosalie:

    Lieve schatten,

    Wat een verhalen allemaal!!! Leuk om die foto's te zien....Je maakt zo wel wat mee he!!! Ik nu op kantoor. Klinkt wel raar he. Net terug van Tokyoooooooooooooo ook heel indrukwekkend. Rare mensen die Japanners!!! Volgende week naar Curacao...LEUK...lekker duiken... XXXXXXXXXXX

  • 13 September 2007 - 07:26

    Miriam Rutgers:

    hoi ilse,

    leuk om jullie belevenissen te lezen, succes daar!

  • 13 September 2007 - 08:49

    Laura:

    Wat een verhaal zeg! Jullie maken wat mee... En mooie foto's! Nou ik blijf jullie volgen hoor! Succes.

    XXX

  • 13 September 2007 - 08:50

    Mark:

    Hallo Lieverds,
    Fijn om jullie zo te volgen! doet me zo goed! dikke knuffels en blijfskrijven!

  • 13 September 2007 - 09:12

    Veerle:

    Heey Sissie en Ilse!!
    Jullie maken echt wel wat mee! Gelijk een hele kant van Zuid-Afrika dan dat ik heb gezien... Maar goed toen zijn we niet zo dicht bij de mensen geweest en jullie zitten er nu middenin. Met armoede en zoveel zieke mensen:( Ik had bij jullie eerste bericht meteen een reactie gestuurd omdat ik toen online was, maar nu zie ik dat die nooit is aangekomen:( maja... dan nu maar een berichtje:) Mama en ik zijn nog druk bezig met verven en het wordt super mooi!! Ik hoop voor jullie dat het nog een beetje gaat vlotten met jullie onderzoek! Maar daar heb ik wel vertrouwen in! Tot jullie volgende berichtje! Ben nu al benieuwd wat jullie allemaal weer hebben meegemaakt:)
    Oudoe;)

    xxx Veer

  • 13 September 2007 - 09:19

    Harold:

    Hoi Nienke en Ilse,

    Voor Ilse, ik ben een vriend van Nienke overgebleven uit haar stageperiode bij JellinekMentrum. Voor Nienke, super om te horen dat het goed met je gaat en dat de heenreis zonder extra vertragingen en problemen is verlopen. Heerlijk ook dat jullie daar zo goed zijn ontvangen.

    Wat is dit toch een fijn medium. Zo kunnen meegenieten van jullie avontuurlijk onderzoek. Zoals je weet ben ik een internet-NoNo, maar moet er dus aan voor mijn projectgroep. Jaja, alles wordt lekker met elkaar doorgesproken via het digitale netwerk. Ik ga er vanuit dat ik mijn toets heb gehaald(Hoihoi!) en ik heb dus internet aangevraagd thuis, lees ik vandaag weer in de krant dat ik meewerk aan de sloop van het klimaat! Dit omdat de CO2 uitstoot bijna net zo groot is als het vliegverkeer!! Eigenlijk is dus ook niets goed meer wat je tegenwoordig doet.

    Gelukkig houden jullie ons nog een beetje op de hoogte van de drama's die zich afspelen op het Afrikaanse continent waar veel te weinig aandacht aan wordt gegeven hier in het Lageland.

    Het blijft indrukwekkend om te lezen hoe het leven er daar allemaal aan toe gaat. Na jullie eerste verhaal te hebben gelezen en vervolgens dit tweede laten de foto's weinig aan de verbeelding over. Zeer confronterend zo'n mega-vuilnisbelt. Daarna weer een foto van twee kleine peuters... Tja die zou je toch zo weer een kans willen geven... En dan ook nog dat verhaal over de begrafenis, wat maken jullie dus veel mee in een enorm kort tijdsbestek. Wel goed dat al dat leed in rap tempo wordt afgelost door hele mooie momenten. Fantastisch om bij zo'n gospelkoor te zijn en die aparte vibe te voelen. Blijkt toch weer dat muziek mensen dichter bij elkaar brengt(over muziek gesproken, Nienke het nummer is van David Gray/Grey. Just to let you know!).

    By the way, dat voetje van jou Nienke bovenaan op de foto in het midden ziet er niet zo gehavend uit als de andere drie voetjes dus niet zo aanstellen "little one"! Blijf me overigens verbazen over het feit dat het daar een uur later is, dat we elke nacht omhoog kijken dezelfde sterrenhemel zien(Daar in het zuiden vast iets helderder dan hier in het koude kikkerlandje), maar zodra jullie daar opzij kijken zien jullie daar eigenlijk "doffe ellende"!

    Ooh ja, voordat ik het vergeet Nien, als internetanalfabeet ìs het voor mij niet duidelijk of je privémail werkt. Dan zal ik voortaan hier niet zulke lange "reacties", op achterlaten! Hahaha!! Voor de rest kan ik zeggen:'Maak nog enorm veel plezier, neem wat alcoholische versnaperingen tot jullie en vergeet niet de schoonheid van het land! Veel succes in de plaatselijke karaokebar met Mister Loverman! En ik verheug me nu al op jullie volgende bericht!

    Zoen Harold.

  • 13 September 2007 - 09:44

    Lisanne:

    Heeey ils en nienke,
    wat een indrukwekkende verhalen al, woh! En dan die lieve kindjes, echt te schattig! Ik ben inmiddels alweer gesetteld in utrecht, leuk om terug te zijn, maar wel even wennen..echt jammer dat we elkaar hebben gemist! In januari gaan we zeker daten, wordt een lange avond met al onze foto's en verhalen ;-)

    Heeel veel succes met het onderzoek en blijf vooral genieten van alles! En blijf natuurlijk veel posten op jullie site, want het is leuk om te lezen wat jullie daar meemaken! We mailen, dikke kus lies

  • 13 September 2007 - 11:16

    Jan En Linda:

    Lieve Nien en Ilse,
    Zoooooooo, wat een verhalen zeg!!! Jullie maken wat mee daar, kunnen jullie er nog wel van slapen?? Of helpen die borrels daar voor? Prachtig om het allemaal te lezen. Wat me meeviel is dat die vrouw toch nog wel in een kist werd begraven. Had ik geen idee van..... En dan die kerkdienst, een aparte ervaring lijkt me. Waren jullie ook in gala?Indrukwekkend wat jullie daar allemaal mee maken. Uh...slippertjes aan? Ha,ha. Nien wel eens vaker de verkeerde schoentjes aangetrokken he ;o) Mooie foto's en fijn om alles op deze manier "mee te kunnen maken".

    Hier gaat alles uitsteekbaar met iedereen van de fam. Manon heeft alleen iets te hard "gesport" op haar werk en heeft nu een zwaar gekneusde hand. Leroy gaat ook goed, maar jullie zullen elkaar vast wel mailen etc. dus dat zul je allemaal al wel weten. Wij zijn aan het benedenverdiepingsplan begonnen, dus druk.
    Nieuw bankstel is al binnen, deze keer, jawel, cremé leer. Staat super mooi. Nu de rest nog, schilderen,de muren, het plafond, de vloer, shoppen, etc. Gaat mooi worden!! Jammer dat jullie er nu effe net niet zijn! O ja, de beruchte kast is ook weg en er staat nu een cremé kast(met laden die het goed doen!).

    Veel suc6 verder daar met alles en ook blijven genieten van de leuke en mooie dingen.

    Liefs, Jan en Linda.

    p.s. Als jullie die lieve kleintjes meenemen, dan pas ik wel op!


  • 13 September 2007 - 11:25

    Jan En Linda:

    Vergeet nog even te melden, dat de smsjes, die Leroy vanaf zijn Spaanse kaart, NIET aankomen.Hij ontvangt wel.Weet niet of dat ook zo'n zelfde soort kaart is???

    Nouw doeiiiiiii.

  • 13 September 2007 - 11:38

    Reinier:

    Erg leuk om te lezen! en ook erg bijzonder wat jullie hebben meegemaakt. Ben benieuwd naar de volgende verhalen. Gr. Reinier.

  • 13 September 2007 - 11:54

    Wietske:

    woooooow! ikke=jaloers! heel gaaf wat jullie allemaal meemaken en zien! en dan die prachtige dieren die je even tegenkomt tijdens het wandelen waaaaaa hoe geweldig!
    Geniet ervan! en succes met onderzoeken!
    Kus en veel liefs voor jullie!

  • 13 September 2007 - 12:32

    Bob:

    Wat een gedoe daar allemaal... sommige dingen zullen natuurlijk niet meevallen wat je daar allemaal ziet. Aan de andere kant leven die mensen misschien meer van dag tot dag... jullie hebben nu iig al ontzettend veel meegemaakt! Het ziet er naar uit dat julile het ontzettend naar jullie zin hebben en dat jullie straks naar NL terugkomen met een schat aan ervaring... echt tof! Hier in NL zijn alle colleges weer 'lekker' begonnen en het weer is helemaal top (lees: dramatisch, geen zon, geen regen... ik word er een klein beetje depri van :) )! Gister nog samen met Joepje, Sid en Tim (broer Joep) voetbal gekeken... werd je ook al niet vrolijk van (wel gewonnen)!!! Verder is het te hopen dat Joep straks ook aan z'n motorrijbewijs gaat beginnen... kan ie op z'n onwijs oude (BMW) motor Max en mij proberen bij te houden haha... kortom... je leest het... het leven gaat gewoontjes door hier in Utreg!! Meiden, veel plezier nog daaro en blijf schrijven!!! Is namelijk heel leuk om te lezen! Enjoy! xx Bob(bie)

    ps: Ils... weet niet of Joep blij is met nu al een adoptiekindje ;)

  • 13 September 2007 - 14:59

    Darren:

    Hola Nienke,
    het is goed om te horen u pret hebt. Ik heb om in het Nederlands enkel als iedereen geprobeerd anders te schrijven maar ik ben niet zeker als dit steek houdt!
    now i will write in english as i don't know if that dutch made any sense to you but at least i tried. nice photos, hope to see more soon! will email you in next few days
    besos
    Aboubou xxx

  • 13 September 2007 - 15:43

    Leroy:

    Dag lieffie en Ilse

    Hoop dat het allemaal wat beter gaat ondertussen, maar zo te lezen wel dus. Zal je een dezer dagen bellen. Heb via skype zo'n krediet aangevraagd dus moet goed komen.

    Mis je en hou van je (ook wel een beetje van jou hoor Ils ;) )

    Muchos besos

  • 13 September 2007 - 15:44

    Drrrrrrrrrrrrk:

    Goeienaaaaaand!

    Alles goed lieverds? Mooie verhalen hoor, het begint meteen weer te kriebelen bij me als ik dat lees. Vergeet niet te genieten tussen het harde werk door, maar dat is voor jullie wel weggelegd geloof ik. Drink maar een wijntje van mij in jullie tijdelijke stamkroeg :)
    2 kussen en 2 knuffels
    D.

  • 13 September 2007 - 17:54

    Gerda:

    Hoi lieve Ilse en Nienke,
    Erg leuk hoor om al die verhalen over het wel en wee van jullie hier te lezen. En wat een leuke foto's ook, vooral die foto van jou met die twee kereltjes!Neem ze maar mee naar Nederland, we hebben thuis nog wel een plekkie voor ze!(Zou echt leuk zijn)
    Ik blijf jullie volgen!
    liefs Gerda

  • 13 September 2007 - 18:40

    Pomme:

    Heey Ilse en Nienke,
    Lijkt me super leuk daar in Bronkie.
    Zo te horen vinden jullie dat ook. De foto's zijn echt super leuk!

  • 13 September 2007 - 19:14

    Wilma:

    Lieve meisjes,
    Blij dat mijn mailbox het weer doet zat ik aandachtig jullie verhaaltje te lezen en.....had ik het douchewater van Tabo onder de computer stromen. Ik riep tussen het lezen door nog:"Tabo doe je de kraan uit!" Maar het was de kraan niet, het water stroomde ook al beneden in de hal.
    Nu, we hebben weer drogen voeten en de traantjes van Tabo zijn ook weer weg.
    Anoe zit met twee vriendinnetjes (donderdagavond 21.00 uur)op de markt bij Baselius. Ze wordt al een echte "stapper".
    Ze had vorige week haar eerste schoolfeest en had vierenhalve uur aan een stuk staan dansen. Had ook kennis gemaakt met schuren maar had alleen gekeken. Ze vond dat toch wel vies om te zien.
    Eergisteren meegeweest naar Amsterdam voor Veerles uitreiking.Leuk! Ze heeft een superleuke kamer in een heel leuk huis met een tuin. Bofkontje!
    Zeg die schattige jongetjes mag je meenemen hoor!Nederland is nog lang niet vol.Ze kunnen altijd in de plaats van 2 Indiase mensen die ik morgenvroeg naar Schiphol breng.
    Blijf lekker genieten dan proberen wij het ook!
    liefs,
    Wilma

  • 13 September 2007 - 20:08

    Anne Van De Gracht!:

    (of eigenlijk nu Amsterdam...)
    Lieve Ilse,
    Wat leuk, al jullie verhalen, ik geniet er erg van om het allemaal te lezen. Zuid Afrika is zo geweldig en fascinerend!
    Geniet-ze en succes met alles,
    liefs Anne

  • 14 September 2007 - 08:39

    Marije:

    Heey lief zussie en nienke!!!

    Wat een mooi verhaal weer! En wat een mooie maar ook indrukwekkende(die van de vuilnisbuilt)foto's!
    Ik hoop dat ik straks ook zo'n "swinging party" mag meemaken! Lijkt me echt prachtig!
    Ben de dagen al aan het aftellen, moet er nu nog 31!!

    Tot gauw!!!

    Dikke Kus!


  • 14 September 2007 - 09:42

    Afke:

    wauw.... Wat maken jullie in die korte tijd toch enorm veel mee!! geniet er van, sla het op, vergeet niets en deel.
    kus afke

  • 14 September 2007 - 11:02

    Joep :

    Ik geloof dat we hier veel van de Z afrikaners kunnen leren! En wat zijn die woorden geniaal 'kameelperd' haha. Heel veel succes met jullie onderzoek en om jullie te stimuleren kan ik verklappen dat jullie een heel mooi beeldje van de universiteit ontvangen als jullie je studie succesvol afronden. Dus blijf zo doorgaan!!;)

    Knuffel voor beiden en een extra kus voor mijn scheetje (die na die lieve negertjes hopelijk nog geen moedergevoelens gaat ontwikkelen;))

    Joep

  • 14 September 2007 - 14:14

    Margo:

    zoals ik lees klinkt het goed om daar te zijn ,en ik neem die twee jochies wel mee.
    Ik heb net mijn prikken gehad, vraagje:komt de malariamug in dat gebied voor?Hoor ik nog wel. de foto,s zien er leuk uit, dus Afrika ik kom er aan .
    Liefs van KO.

  • 14 September 2007 - 15:33

    Andor:

    Dag dames,

    Allereerst twee dikke knuffels en mijn excusses dat ik niet bij jullie afscheid kon zijn in de kroeg.

    Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van jullie verhalen. Wat een goede keus en mogelijk hebben jullie gehad om op deze mannier het onderzoek te verrichten. Daarnaast is het erg leuk voor de mensen uit jullie omgeving om via dit medium op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Die foto's zijn een goede ondersteuning voor de beeldvorming, ga daar dus vooral mee door!!
    Ik blijf jullie volgen...!

    Graag wil ik jullie hier vanuit Breda heel veel succes wensen met jullie onderzoek en zorg er voor dat je daarnaast veel mooie en indrukwekkende ervaringen op doet!

    Die afspraak voor een bezoek aan een spa blijft wel staan! Want wat in het vat zit......

    Groeten en een dikke kus,

    Andor

  • 15 September 2007 - 08:40

    Eefke:

    heeee liefies!!!ILS wat een fantastische foto van jou met die bruine poepies! echt ZOOO lief....wat maken jullie veel mee zeg! klinkt wel ontzettend fantastisch hoor....enjoy! missss you..vandaag is nuray er EINDELIJK weer!!! dikke zoen

  • 15 September 2007 - 19:14

    Koen:

    Heeeej sista en ilse natuurlijk!
    Ik heb al weer veel avonturen gelezen. De een wat mooier dan de ander. Wel treurig al die begrafenissen maar wel een mooi gebaar dat iedereen dat gaat wachten om te zingen etc. Ik las dat de 'normale' muziek heel mooi was daar. Tof eej. Wij moeten het hier maar doen metr Joling, Bauer en noem ze maar op.

    Gisteren ben ik teruggekomen van 4e klasdagen! We gingen 'survivalen' in de Ardennen, maar ik vond het nou ook weer niet zo actief...Tsja...dat heb je met die mietjes op het Juvenaat:P Het was wel gezellig hoor. Maar de jongens en meisjes lagen apart...Jammer...maar toen van Meer EINDELIJK eindelijk ging slapen om 3 uur ben ik naar de meisjesslaapzaal gesneakt en ben ik daar gebleven(vooral slapen hoor:P) tot half 6 en toen alweer 2 uurtjes later opstaan.

    Ik heb vandaag ook gevoetbald en 2-6 gewonnen:D Ik keepte zeer goed. Aan de uitslag leek het net of we veel beter waren maar dat was echt niet zo:O!

    Nja ik hoop dat ik nog veel meer nieuwe avonturen van jullie te zien krijg. Nienke, je krijgt nog de groetjes van meneer van Tienen en van Meer is er gisteren (pas) achter gekomen dat je mijn broertje bent(zijn er zoveel mensen die met hun achternaam Sinnaeve heten?)
    Nog veel plezier en succes met alles dames!

    Groetjes Koentje:)

  • 18 September 2007 - 19:06

    Charlotte:

    Hallo Ilse en Nienke
    Wat leuk om jullie verhalen zo te kunnen volgen.
    Indrukwekkend die begrafenis, lijkt me veel meer levend als hier,meer plaats voor gevoelens zo recht uit het hart.
    Ik lees dat jullie het echt naar je zin hebben.
    Ilse wat leuk die bos bloemen voor Joep. Hij was er echt door verrast. De uitreiking was ook de moeite waard,aan ieder was een persoonlijk woord gewijd.
    Nou veel succes met jullie onderzoek dan staan jullie er binnenkort ook.
    Veel groetjes Charlotte

  • 21 September 2007 - 09:08

    Ash:

    Jeetje wat een indrukken he! Super gaaf hoor!

    Enne, stuur die jochies maar hier heen, want ik wil ze hebben! Wat een lieve kleine schattige negertjeees!
    Wel ze iedere dag knuffelen he?

    Dag Niene en Ilsee

    Knuffel x

  • 24 September 2007 - 13:39

    Huub:

    fanTAStisch!!!!! leuke foto's ook, maar jullie hoeven niet bang te zijn dat jullie NIX mee gaan maken ofzo... haha... suc6!!

    Kus,
    Huub.

  • 25 September 2007 - 12:03

    Thias:

    Wiehaa, ik heb eindelijk jullie site ontdekt! Ik opende net sinds lange tijd mn oude mailbox en zag jullie site ertussenstaan!!

    Stuur eens wat meer foto's, zo zien we niks! Het ziet er echt schitterend uit, en aan Ils te zien zijn jullie straks net zo bruin als jullie patiënten..

    Geniet ervan!! Dikke kus!!

  • 25 September 2007 - 14:45

    Ronnie Timmer:

    Leuk om zo jullie te volgen. 't Is ook meteen een soort dagboek voor jullie, als je terug bent in 'good old Holland'. Heel veel succes toegewenst! Lots of love from all the Timmers.

  • 26 September 2007 - 12:49

    Syl En Hans:

    Even een berichtje uit de Meloenstraat. Het is hier net zulk rot weer als vorig jaar. Hoop dat het bij jullie beter is. Brand vandaag maar een kaarsje voor hem en we zullen aan je denken op zijn verjaardag.
    Liefs Syl en Hans

  • 26 September 2007 - 19:37

    Gerard Heleen Rosann:

    Hartstikke leuk om je verhaal te lezen! Wat heerlijk om daar de lente alweer in te gaan. We zullen jullie volgen om te controleren of de verhalen van je vader en moeder allemaal waar zijn! Veel plezier en geniet ervan!

  • 28 September 2007 - 15:55

    Eefke En Céline:

    Wat een timing!
    Wij wilden inderdaad dan ook terug naar Livingstone voor visum verlenging en bijkomen van alle rural experiences...
    Misschien heeft het dan ook al geregend, dan zijn de Falls nog indrukwekkender (+ tripje Zimbabwe). We hopen dat jullie toestemming krijgen en wat ons betreft: boeken maar! Tot de 16e november????
    Kus
    E en C

  • 28 September 2007 - 15:57

    Eef En Cé Again....:

    Oh ja! Hoe kunnen we dit vergeten...Het RAFTEN:
    NIET DOEN!!!!!!
    We zijn nog steeds niet bekomen van deze experience en dromen 's nachts nog over verdrinken....
    We wachten het af!

  • 29 September 2007 - 09:10

    Eefke:

    NIENK!!!! PRISON BREAK is er weeeeeeer!!!! JEEEEEEHH!!!!!!!dikke zoen

  • 29 September 2007 - 18:17

    Nuraytje En Eefie:

    haaalllooo lieve lieve lieve x 10000 ils en nienk!!waar zijn jullie nou? thee staat al de hele tijd klaar en we zijn alvast aan heeeeele lekkere wijn begonnen!!morgen gaan we eten met joepie....maar hij kookt (helaas) niet!!
    :( hier alles goed!! you would be surprised how f*ing clean the house is!!! eefke is now posttraumatic, so when you're beack big responsibilities are waiting for you!!! en daarnaast willen we nog even zeggen dat we zojuist hele dikke vette zoenen op de bus hebben gedaan, hahahaha....maar de meeste zijn voor de bruine poepies daarzo!haha!!!we gaan weer beginnen aan een volgend wijntje en die gaan we alleen op jullie proosten!!!! dag poepies!! dikke zoen eef en nuraytje....

  • 08 Oktober 2007 - 14:10

    Jan Erica:

    Hallo Ilse en Nienke,
    leuk jullie verblijf zo op afstand te mogen volgen en de bijzondere ervaringen die jullie op doen te mogen delen.

    Ilse hoe gaat het met jou persoonlijk. Ik vernam in de wandelgangen dat je van achteren bent aangereden?? Ik hoop dat je geen nare gevolgen hebt overgehouden??
    Je ouders vliegen binnenkort naar je toe. Ze zullen je warmte en steun geven.
    Dames, geniet van jullie verblijf en succes met jullie missie!!!

  • 14 Oktober 2007 - 19:37

    Andries En Nel:

    Lieve Ilse,
    Wat maken jullie veel mee, heel leuk en interessant om te lezen. We blijven jullie volgen en ga door met schrijven op deze site. Dit moet echt een Kronendag gaan worden met jouw verhalen.
    Liefs Andries en Nel

  • 15 Oktober 2007 - 20:15

    John:

    Niet zozeer een reactie op jullie bericht maar zorg om het uitblijven van een volgend bericht, na jullie onfortuinlijke uitstap.Wij zitten vanaf zaterdag in Frankrijk voor een week en slechter bereikbaar.Ook tussen 1 en 5 november pleite (novemberweekend).
    Misschien moet ik jullie nog steeds eerder sterkte wensen.
    Hier is alles verder goed, na 2 weken kwakkelen mijnentwege.
    Groetjes

  • 06 November 2007 - 22:24

    Charlotte:

    hallo Ilse
    alweer even geleden,dat ik heb gereageerd. De tijd vliegt.
    Hopelijk gaat het weer goed met je nek.
    Fijn he dat je ouders even over waren en over een paar weken komt Joep.
    Ik breng hem naar het vliegveld.
    Schiet het op met jullie onderzoek en hebben jullie het nog naar je zin.
    Het lijkt me een heel mooi land.
    Ik hoop dan ook dat jij en Joep veel fotos maken.
    Ben benieuwd om ook wat van je werk te horen.
    Veel succes en plezier
    Groetjes
    Charlotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse en Nienke

Research, Conductive Education, Bronkhorstspruit, South Africa.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 17467

Voorgaande reizen:

02 September 2007 - 03 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: