Ilse en Nienke skryf beriggie! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ilse en Nienke - WaarBenJij.nu Ilse en Nienke skryf beriggie! - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Ilse en Nienke - WaarBenJij.nu

Ilse en Nienke skryf beriggie!

Door: Ilse en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Ilse en Nienke

05 September 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Goeienaand!

Hier dan ons eerste bericht uit Suid Afrika! Na een zeer voorspoedige reis (zonder vertraging of toestanden met visa) werden we samen met Corrien en Jasmijn vanaf Johannesburg Airport met een safari-jeep opgehaald. Aangekomen in het pitoreske Bronkie (oftewel Bronkhorstspruit) vielen onze ogen uit onze kassen! Wat een mooi verzorgd complex! Dat was wel wat anders dan de ellende die we onderweg gezien hadden!
We wonen in Sizanani Village, een groot terrein met meerdere instellingen. We kregen van Zoltan (fysiotherapeut uit Hongarije) meteen een rondleiding. Er is hier een supermooie kerk, een tehuis voor mishandelde vrouwen, een hospice voor kinderen met gemiddeld nog maar 3 weken te leven, een ziekenhuis voor kinderen met AIDS, the Cuddle Factory en natuurlijk St. Mary’s Home, de instelling voor gehandicapte kinderen. In St. Mary’s Home gaan wij ons onderzoek verrichten.
Wat ons meteen opviel was de vredige sfeer die hier hangt. Iedereen vraagt: “How are you?” (lees: Hooooooow aaaaaare youuuuuu) maar niemand luistert naar het antwoord!
Onze kamers zijn heerlijk, allebei een eigen mini-badkamertje met bad maar zonder douche. En meer kastruimte dan op de Agnietenstraat! Heeeeerlijk!!! De keuken is zoooo schoon hier Nuraytje, Tonnie hoeft hier niet langs te komen! ;-)
Vandaag begon de dag al goed, geduld is wat je nodig hebt hier in Zuid Afrika! Onze eerste afspraak werd al afgezegd! Vrije tijd dus, dat betekende voor ons inlezen in alle testmaterialen, maar dan wel in het zonnetje van 30 graden!
’s Middags hebben we kennis gemaakt met een aantal Childcareworkers, het management en de kinderen van St. Mary’s Home. Dat was opgave zeg! Iedereen hier heeft een Engelse naam en een Zulu-naam om het nog makkelijker te maken! Namen als Mavimbela, Makhathini, Mamakoko, Ngwenya of Mbonani, tsja, leer dat maar eens uit je hoofd met ook nog eens het juiste gezicht! Ze lijken allemaal op elkaar, allemaal lekkere big mama’s! Dat gaat nog wat worden......... Hier hebben we die 3 maanden al voor nodig!
Met Zoltan zijn we vanmiddag vuilnis gaan wegbrengen naar de vuilnisbelt van Bronkie. Wat we daar zagen was erg indrukwekkend en shockerend. We kwamen aanrijden en er vlogen meteen 6 jongens op ons af, zij sprongen op de aanhanger met ons afval. Vervolgens gaf Zoltan hen 25 eurocent, zij haalden de kar leeg en waren superblij met ons afval en het geld. Ondertussen kwam er een vuilniswagen van de gemeente afval lozen. Wij geloofden onze ogen niet maar alle bewoners van de vuilnisbelt stormden er als beesten op af en graaiden in het vuil op zoek naar bruikbaar materiaal en voedsel. Wij werden er stil van. Tegelijkertijd vroegen wij ons af hoe deze mensen leven, wat geluk voor hen is en wat de omgangsvormen zijn voor deze (in onze beleving) verwilderde mensen. Erg triest om dit te zien. De mensen zagen er ook echt heeeel vies uit, stromend water hebben ze waarschijnlijk nooit gezien. Hun “huizen” zijn gebouwd van aan elkaar gekoekt plastic en afval. Wij hebben nog nooit zoiets armoedigs en onmenselijks gezien, ongelofelijk!
Oh ja, voor we het vergeten! Iedereen moet eind november naar de Blokker gaan om daar een superleuke knuffel te kopen, als sinterklaascadeautje ofzo! Hier op het terrein wordt op dit moment hard gewerkt aan een project van KidsRights. Werkeloze vrouwen (zonder man, die hebben ze niet hier, alleen eventjes om kinderen te maken) kunnen in The Cuddle Factory gaan werken. Hier leren ze naaien en uiteindelijk maken ze echt onwijs leuke knuffelbeesten die vervolgens verkocht gaan worden bij Blokker in Nederland. Houd dit dus in de gaten! Hiermee steun je KidsRights en de vrouwen hier enorm! De opening van de fabiek is eind oktober en er staan grote namen op de gastenlijst. O.a. Nelson Mandela, aangezien hij ambassadeur van KidsRights is. Onduidelijk is nog of hij in staat is aanwezig te zijn. Dit zou natuurlijk echt fantastisch zijn om hem te ontmoeten (ja Maap, we zullen hem de groeten doen!).

Nou, dit waren onze eerste indrukken van Zuid Afrika! Hele dikke kussen aan iedereen daar en tot mails!

Nienke & Ils

p.s. Baie dankie vir skryf in ons boekkie. Dit is echt superfijn om bij ons te hebben! Superlief van jou Nuraytje paytje!

Koebaai!!!

  • 04 September 2007 - 22:44

    Nuray:

    I just wrote a note for you guys but it is deleted. Well hear we go again.....

    Niet leuk, nietes!!!!!!! Hmmm, I think it is clear how I feel about your departure and on top of this sweet Eefke just told me that she is also leaving in November. Nou dat was even slikken hoor!!!

    Well girls, this impressive house is not so nice without you!!! I have to admit that it got to me more than I thought it would. I am happy to leave to Turkey for a week soon....

    I will for sure be in Blokker in November and buy all those cute teddy bears :-)

    I am very curious and eager to read your experiences. What an eye opener it is going to be for us the spoiled ones to read the reality down there....

    Love you guys....

    xxx

  • 04 September 2007 - 23:07

    Wietske:

    He lieve zus en Nienke,

    wat leuk om al wat van jullie te horen. En wat een indrukken allemaal. Heftig. Maar fijn dat jullie elkaar hebben om die ervaringen te delen.
    Ben heel benieuwd wat jullie straks allemaal mogen doen. Hou ons op de hoogte!
    EN... Geniet!!! Want naast het trieste gedeelte lijkt het mij ook een prachtig mooi land.

    Hele dikke kus en liefs wietske en ook van af en welmoet!

    enne.. we zullen die beren gaan inslaan!


  • 05 September 2007 - 05:49

    Mark:

    Heee Lieverds,

    Wat heerlijk geschreven, ik ging helemaal op in de flow, van een vette onderbuik lach, naar een dikke zilte traan. PFFF had het gevoel dat ik met jullie kon meekijken, dank daarvoor.

    Jammer dat we via de Blokker het project moeten steunen hahaha maar oké we zullen het doen! Jullie heel veel liefs en doe veel goede dingen. Je krijgt er ongelofelijk veel voor terug beloofd!

    Lieve knuffels dikke kussen....


    Mark S. (Niet de broer van David....)

  • 05 September 2007 - 06:57

    Huub & Lotte:

    He dames... Leuk om al zo snel wat te horen. Erg indrukwekkend al zo op de eerste dag...pfff... Nou... we w88 op de volgende berichtjes... :D

    Veel plezier!
    Kus Lotte en Huub

  • 05 September 2007 - 07:47

    John:

    Lieve meiden,

    Ik heb dit maar even naar mijn werk doorgestuurd want thuis is het behelpen.Wat goed om al zoveel van jullie te horen. Het wordt inderdaad leuk maar ook confronterend zo te horen,precies zoals toch een beetje te verwachten was. Het komt zeker goed met de knuffels.
    Mama is vandaag en morgen naar Veerle om te schilderen , de mannen behelpen zich thuis. Gisteren afscheid van Jose gehad met mooie dvd die je zeker ook nog moet zien.
    Tot horens maar weer, vele kussen en groeten van iedereen

    John S.(wel de vader van Nienke...)

  • 05 September 2007 - 08:40

    Jan & Linda:

    Hoi lieve Ilse en Nienepien.
    Jullie zijn vlot met jullie site!!! TOPPIE hoor. Hartstikke leuk om alles weer te kunnen volgen. Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad en zo'n luxe verblijf hebben daar. Weer eens anders als een hangmat ;o)Hoewel dat slaapt ook heerlijk. Indrukwekkend verhaal zeg,ook dat van de vuinis stort. Kan me voorstellen dat jullie met open mond toekeken.Tja, en wij maar dingen weggooien hier.......En die namen van al die mensen daar!! Doe ze allemaal een bordje op, wel leesbaar he.Zo te lezen krijgen jullie daar genoeg te doen en te verwerken!

    Leroy is ook goed "geland" in Barcalona, hij was om 01.12 in het appartement. Jaaaaaaa, heeft me netjes een sms gestuurd!!!! Sliep Mammie ook weer wat beter he. Wel vreemd hoor, dan liggen jullie hier boven samen te slapen en dan alle 2... vort! Tis nog even wennen :o(

    We hopen dat jullie het ontzettend naar jullie zin krijgen daar, dus zet um up! Heel veel suc6 met alles en dikke kussen terug.

    Liefs, Jan en Linda.

  • 05 September 2007 - 08:44

    Shelley:

    pfff, word al jaloers van het 1e verhaal! dat gaat niet goedkomen de komende 4,5 maand denk ik... wel meteen een hoop leuke en wat minder leuke ervaringen en indrukken opgedaan als ik dat zo lees. dit soort dingen (die mensen op de vuilnisbelt) met eigen ogen zien is toch wat anders dan wanneer je het nieuws zit te kijken...

    xxx

    p.s. als jullie Nelson Mandela heel misschien echt gaan ontmoeten word ik GEK!!!

  • 05 September 2007 - 09:12

    Robbert:

    Hai hai Ilse en Nienke

    Leuk om zo snelal wat van jullie de horen. Gelukkig dat jullie zoveel kast ruimte hebben anders kom je die maanden echt niet door. Als dit de verhalen van dag 1 zijn dan ben ik heelerg benieuwd wat jullie nog meer mee gaan maken. Succes daar en ik wacht op nog meer verhalen en natuurlijk foto's...

    Groetjes en dikke zoenen

    Robbert van der Meer

  • 05 September 2007 - 09:25

    Iris:

    Hey ils!!
    Wat een geweldig verhaal! En als dit al dag 1 is moet je maar veel gaan rapporteren hier! Wat een ervaringen, nu al! Geniet van alle mooie momenten en ik ga vast geld sparen om de blokker leeg te kopen!!

    Dikke kus van Iris

  • 05 September 2007 - 09:37

    Petra Meijerink:

    Hee hoi!!!
    Zoveel te vertellen na 1 dag? Ben benieuwd naar de uiteindelijke foto's en verhalen, zullen we daar een weekje Willeman voor prikken (:
    Heel veel sterkte daar, jullie gaan vast nog veel meer mooie en moeiljke dingen zien daar!
    Kus Petra

  • 05 September 2007 - 09:44

    Jordy:

    hallo lieve meiden!Ben zo jaloers op jullie, zou er zo graag weer heen willen gaan! Heerlijk genieten van het zonnetje elke dag, strand en de mensen!Paar tips: Great Ocean Road is erg mooi, maar het is ook erg leuk om in de operatuin van Sydney kakatoes te voeren! g'day mate! let's put another shrimp on the barbie!
    p.s. al kangoeroes gezien?
    p.s2. Nienke, zijn mijn puzzels gelukt?


  • 05 September 2007 - 09:47

    Martin:

    Hé Ilsje en Nienke,
    Dankie vir skryf deez berichie!
    Wat een indrukken hebben jullie al opgedaan in korte tijd. Shockerend, inderdaad, die grote tegenstellingen. Daar zullen jullie best nog meer tegen aan lopen. Geniet daarom vooral ook van
    de mooie dingen daar. Leuk om te horen dat de omgeving zo mooi is. We verheugen ons nu al op het tourtje Suid-Africa.

    Dikke kus,

    Martin (vader Ilse)


  • 05 September 2007 - 10:39

    Greet Wilrycx:

    Hallo,
    Nienke kent me een beetje maar Ilse kent me niet. ik heb het adres van jullie site gekregen van John, vader van nienke en mijn collega. Ik vind het leuk om ook even te reageren op jullie verhaal.
    Wat bijzonder trouwens dat jullie deze mogelijkheid en kans krijgen om dit te ondernemen!!!
    Omdat ik vrij visueel ben ingesteld raakte het me toch wel, het beeld dat jullie schetste van die mensen op die hoop vuilnis.Dat dit voorkomt in 2007!
    De tegenstellingen zullen vast nooit helemaal te overbruggen zijn tussen arm en rijk maar dit klinkt echt mensonwaardig....
    Ik zal zeker ook naar de blokker gaan voor een knuffel!
    Ik hoop voor jullie dat het doorgaat met Nelson, dat vergeet je nooit meer, een ontmoeting met een wel erg bijzondere man.
    Groet
    Greet

  • 05 September 2007 - 10:49

    Annemarie:

    Lieve Ilse,

    Fijn dat jullie een goede reis hebben gehad.
    Echt indrukwekkend lijkt me het. En meteen al de eerste dagen.
    Ik zit nu op mijn nieuwe werk de 3de dag alweer. Het bevalt tot nu toe heel goed.
    Zit op dit moment alleen.

    Heel veel plezier en succes daar!!

    Veel liefs Annemarie

  • 05 September 2007 - 11:24

    Joep :

    He scheetje en Nienke,

    Mooi dat jullie goede reis hebben gehad en goed terecht zijn gekomen daar. Lijkt me behoorlijk lastig om met de tegenstellingen om te kunnen gaan. Na de vuilniservaring weer het zwembad in duiken. Maar ik weet zeker dat jullie een zinnige bijdrage gaan leveren aan de situatie aldaar.
    Geniet er dus vooral ook van en blijf zeker schrijven!
    Knuffel voor julie allebei

    Grote dikke kus voor Ilse!

    Grt Joep

  • 05 September 2007 - 11:48

    Marije:

    Hey lief zussie en nienke!

    Wow, nog maar net in Afrika en nu al zo'n verhaal! Wat een ervaringen al zeg! Kreeg helemaal de kriebels toen ik t las. Ben erg benieuwd naar hoe dat is om met eigen ogen te zien!

    Ook fijn dat jullie het zo getroffen hebben met het complex waar jullie slapen!

    Ik ben erg nieuwsgierig naar jullie volgende ervaringen op papier! Het maakt me nog enthousiaster om naar Afrika te gaan, merk ik al! Nog maar 5,5 weken!!!

    Heel veel plezier daar en geniet van de mooie dingen die je daar mee gaat maken!!!

    Dikke Kus!




  • 05 September 2007 - 11:53

    Eveline:

    Hey meiden!
    Wat gaaf om dit te lezen zeg! Ik zal mn best doen om tzt even langs de blokker te gaan!
    Kus, Eveline

  • 05 September 2007 - 12:21

    Mama ( Van Ilse):

    Lieve Nienke en Ilse
    Afscheid nemen is nooit leuk ( Schiphol )maar wat je er voor terugkrijgt zo waardevol...
    Hou ogen , oren en je hart goed open.
    Hier wordt je echt rijker van.
    Fantastisch dat jullie zo'n fijne plek hebben.
    Geniet met volle teugen lieve meiden !

    En....we komen eraan!

    Dikke,dikke kus

    Mama

  • 05 September 2007 - 13:02

    Maapen:

    Zo te lezen gaan jullie een heerlijke tijd tegemoet!

    Lekker dat alles zo easygoing is, dat maakt het hele afstuderen een stuk aangenamer!

    Geniet van al jullie eerste indrukken, want binnen no time ben je alweer gewend aan het kleine paradijsje!

    Kussies

  • 05 September 2007 - 13:58

    Marijke..:

    Ha lieve Ils en Nienke!
    Wat super om zo snel al verhalen te lezen van jullie avonturen!
    Ik wens jullie echt heel veel moois toe daar, goed genieten en vooral ook weer met alle verhalen en ervaringen terugkomen natuurlijk hè!!

    Even een tip: die kastruimte kan dan wel mega zijn, maaruh.. die koffers is dan toch behelpen ;-)

    Enuh, Ils: Liselot is echt ZOOOO lief!!
    Dat wilde ik ff kwijt :)

    Dikke kus, x, Marij

  • 05 September 2007 - 15:06

    Koen:

    Zozo...ik zie dat jullie al weer heel wat hebben meegemaakt. Ik ben echt jaloers. Ik wil weg uit dit stomme land. Alleen maar miezerweer en daar moet ik dan krantjes in bezorgen:( Maar genoeg over mijn 'avonturen'. Zo herken ik Zuid-Afrika echt niet terug hoor:O Wel die 30 graden. Nja...ik wens jullie veel sterkte met jullie hachje daar dames. Groetjes Koen

  • 05 September 2007 - 15:39

    Marit :

    Hoi Nien!!!

    Fijn dat jullie goed aan zijn gekomen! Poeh, indrukwekkend allemaal zeg...Des te meer waardeer je je eigen schone optrekje daar (en hier uiteraard) ;)!

    Ik ga zeker zo'n knuffelbeestje kopen in november!!!

    Heel veel plezier en succes daar! En ik kijk al uit naar jullie volgende verhaal!

    Dikke kus

  • 05 September 2007 - 16:12

    Marije (niet Zus):

    Ha lieve Iles en Nienke,

    Wat een indrukwekkende verhalen, en wat denk ik veel aan jullie! Fijn dat jullie goed aangekomen zijn.
    Veel sterkte en ook plezier met alle indrukken en ervaringen!
    De big mama's klinken heel gezellig, nu de goede namen nog....!

    Mijn vorige 2 berichtjes zij steeds bij het plaatsen gedeleted..

    Veel liefs en kussen
    Marije



  • 05 September 2007 - 17:11

    Wil Van Donselaar:

    Echt indrukwekkend, Nynke, om te lezen wat je allemaal ziet en meemaakt. We houden de aktie bij de Blokker in de gaten al weet ik nu nog niet wie ik ga verblijden met een knuffelbeest, maar dat komt wel goed.Heel veel succes!!

  • 05 September 2007 - 17:11

    Nelis:

    Zo jullie hebben nu al veel meegemaakt!
    Staat jullie zeker nog van alles te wachten....
    Blijf jullie verhaaltjes lezen!

    En nienke... je moest Nelson van mij de groeten doen, hehe

    Dikke kus
    Niels

  • 05 September 2007 - 18:07

    Maapen:

    Niels...ga nou niet met de eer strijken man!!

    Nee, ik zat al hard na te denken wanneer ik de groeten aan Mandela gedaan had!

  • 05 September 2007 - 18:47

    Sara:

    Geniet ervan Ilse! Heel veel plezier! Liefs,
    Sara

  • 05 September 2007 - 22:06

    Charlotte:

    Ilse
    Wat een ervaringen. Hoop dat jullie er van genieten en er veel van leren.
    Ik wens jullie een goede tijd en succes met je onderzoek.
    Leuk om je ervaringen op deze manier te volgen.
    Groetjes Charlotte

  • 06 September 2007 - 10:14

    Wim En Ineke:

    Hoi Ilse,Wat een verhaal,wij zien die beelden van een afstand op de t.v. We begrijpen dat dat niets is vergeleken met jullie ervaringen. Nogmaals: een goede tijd daar toegewenst door Wim en Ineke

  • 06 September 2007 - 14:34

    Eefke:

    ja ja, daar is nu eindelijk ook mijn reactie...heeeey liefies!!heerlijk jullie verhaal! wel indrukwekkend hoor?!!jullie gaan vast nog heel veel meemaken!! mis jullie al wel hoor!! had het net met nuray nog over je overheerlijke snoeppot ils, die missen we ontzettend!!hahaha...HEEEEEELE dikke zoen Eef

  • 06 September 2007 - 16:44

    Kris Kross:

    ala nienkilokokoemba en ilsemoembele!!!

    goed dat alles zo lekker is gegaan en nu genieten en een beetje werke.

    dikke kus chris!

  • 06 September 2007 - 20:50

    Frank:

    Hey Ilse (en nienke..aangenaam)
    Klinkt goed daar in Suid Afrika..jullie zullen wel veel leuke (en minder leuke) ervaringen rijker worden zo..
    Hier in barca ist heerlijk, ben net fulltime gaan werken dus heb lisanne de meeste tijd helaas niet gezien. Wel zeer toevallig dat ik iemand tegen kom die jij kent terwijl ik je net na een paar jaar weer gesproken had.. Klein wereldje;).. Volgens mij is Lisanne nu weer in NL of gaat ze bijna, heb er niet meer gezien.
    Iig veel plezier daar en ga jullie zeker volgen..

    xxx Frank

  • 07 September 2007 - 11:11

    Jorien:

    Dag Ilse en Nienke,

    Dat klikt als een heel spannend avontuur! Heel veel plezier en ik lees jullie avonturen via deze site!

    Liefs Jo

  • 07 September 2007 - 20:02

    Laura:

    Hallo!!!

    Leuk al zo snel wat te horen...Nou zo te lezen al een hoop gezien. Vaal plezier en spreek je gauw weer.

    Liefs XXX

    P.S Lief dat je nog aan mijn verjaardag dacht, thank:)

  • 07 September 2007 - 23:36

    Charlotte L.:

    He meiden!
    Jeetje wat een verhalen al meteen. En dat na een paar dagen.... Volgens mij gaan jullie een heftige, maar verrijkende en mooie tijd tegemoet! Geef, neem en geniet!
    Heel veel liefs,
    Lot

  • 08 September 2007 - 18:46

    Bob En Inge:

    Ha Kroontje,
    blij om te lezen dat het tot nu toe bevalt. Kan je al je 25 bikinisetjes mooi in je kast ophangen...;-) Blijf schrijven jullie ben beneieuwd naar de verhalen. Holland update: regenachtig!! xx

  • 11 September 2007 - 10:36

    Yvonne:

    Hoi lieve Ils en Nienke,

    Wat een geweldige ervaringen! Nu al, kun je nagaan wat er allemaal nog komen gaat.. Ik hoop dat jullie avontuur jullie veel goeds gaat brengen.

    En Ils, geweldig dat je m'n meisje nog bent komen bewonderen, heel bijzonder:)

    Ik wens jullie het allerbeste en volg jullie vanuit Best, leuk!

    Veel liefs en dikke knuf van Yvonne, Reinout en Lot.

  • 12 September 2007 - 16:32

    Andries En Nel:

    Hoi Ilse en Nienke.
    Eindelijk jullie site gevonden en wij nu skryf in jullie boekkie. Wat een indrukken allemaal en wat zal er veel door jullie heen gaan en wat zullen jullie veel te verwerken hebben. Probeer met al die tegenstellingen toch te genieten en de schoonheid van het land te zien en nog een paar weken Ilse en dan heb je je familie bij je om dit alles ook te delen. Veel liefs en dikke kus van ons.
    PS: als je terug bent lijkt een "Kronendag" om alles te laten zien en te vertellen mij wel leuk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse en Nienke

Research, Conductive Education, Bronkhorstspruit, South Africa.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 17464

Voorgaande reizen:

02 September 2007 - 03 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: