Zand zand en nog eens zand.......... - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Ilse en Nienke - WaarBenJij.nu Zand zand en nog eens zand.......... - Reisverslag uit Swakopmund, Namibië van Ilse en Nienke - WaarBenJij.nu

Zand zand en nog eens zand..........

Door: Ilse en Nienke

Blijf op de hoogte en volg Ilse en Nienke

08 Januari 2008 | Namibië, Swakopmund

Zoals beloofd, een mooi verhaal over de woestijnen/duinen van Namibië. Met Geer, die al snel Goor was. De weg naar Sossusvlei (HET duinengebied van de wereld) was op zichzelf al de duizenden kilometers rijden waard. We reden dwars door dor woestijngebied, als we onderweg 10 tegenliggers zijn tegengekomen is het veel. Gelukkig bezat onze Goor airco, terwijl jullie met jullie Unox-mutsen op het ijs stonden, smolten wij weg in de hitte van Kale Harry (oftewel de Kalahari). Het was er zo verschrikkelijk droog, elke rivier die we overstaken was leeg.. We hebben door Gorges gewandeld waarin een halfjaar geleden nog 30 meter water stond en nu, helemaal leeg! Heeel bizar! Het is momenteel zelfs zo droog dat er hele toeristische gebieden zijn afgesloten, simpelweg omdat er geen water is. Daardoor viel ons plan om naar de Hot Springs van de Fish River Canyon te gaan, letterlijk NIET in het water!! Dan maar in 1 ruk door naar de Sossusvlei.

Daar stonden we dan, met ons tentje (zonder matjes) in de woestijn. Om vervolgens ’s avonds aan te schuiven aan het meest luxe diner ever! Wij hebben nog nooit in ons leven op één avond Zebra-, Gemsbok-, Krokodillen- en Struisvogelvlees gegeten met daarbij de heerlijkste salades, drank, maar vooral desserts (brownies, appeltaart, ijs, fruit enz. enz. enz.). En dan nog maar niet te spreken over het uitzicht!! De springbokjes liepen voor onze neus te dartelen in de woestijn, met een prachtige zonsondergang als achtergrond. We voelden ons in een ansichtkaart zitten, zo moooi!

De volgende morgen zijn we om 5u richting de duinen gereden in een stoere 4x4 met Dennis onze gids. Met slaperige oogjes zagen we geleidelijk aan de zon opkomen en de kleuren van dit natuurwonder veranderen. Het is bizar om in een enorme vlakte te staan met alleen maar zand, en hoge, rode duinen. Dan voel je je als mens klein.. We hebben een van de hoogste duinen beklommen, om er vervolgens als gekken vanaf te rennen. Het is niet uit te leggen, de foto’s zullen z.s.m. op deze site verschijnen...

Onze weg vervolgde naar Swakopmund, een reis van 400 km. op dirt-roads, waarbij we Goor helemaal burn-out gereden hebben! De (zo goed als splinternieuwe) auto is echt compleet afgeragt.. Wij hopen nog steeds keihard dat het verhuurbedrijf de onderkant niet checken gaat.... Swakopmund is een Duits stadje met Duitse gebouwen, Duits-sprekende mensen en bratwusten.. Vreemde gewaarwording..

Een van de mooiste National Parks van de wereld genaamd Etosha was het volgende op ons programma. Na een knus kerstdiner op kerstavond reden we eerste kerstdag Etosha door op zoek naar... leeuwen!!! Hier moesten we ze dan toch echt gaan spotten! Eerste dag, deze missie mislukt.. ’s Avonds van een heerlijk kerstdiner genoten (lees; pasta gekookt op de barbecue (= geen aanrader!)). Maar onze eigen top-kok Joepie heeft er toch iets lekkers van gemaakt! Vol goede moed 2e Kerstdag besteed aan leeuwen zoeken... NERGENS!!! Klote-beesten...

Maar het park was zeker het bezoeken waard. De uitgestrekte zoutvlakten, poeltjes waarbij 15 giraffen ons omsingelden en vele andere dieren nieuwsgierig een kijkje kwamen nemen maakte onze leeuwen-frustratie meer dan goed!

Nah ja, de terugweg door Botswana richting Zuid Afrika kon beginnen... Althans, dachten we.. Al vrij snel stond er een sneaky politie-auto aan de kant van de weg met een zwaaiende Meneer Agent ernaast. Zwaaiende naar ons..... Er vervolgde een vloedgolf aan scheldwoorden (zullen we maar niet herhalen) en ook zullen we maar niet verklappen dat we 160 reden i.p.v. 120... Tsja, dat mag niet van Meneer Agent. Een boete van 100 euro was zijn eerste bod, dit werd uiteindelijk 30 euro (poeh!) die we bij onze volgende bestemming (Tsumeb) moesten betalen bij het politie-bureau. Bij ons hostel aangekomen vroegen we de weg naar het politie-bureau en vertelden we waarom we de boete kregen... Werd ons even doodleuk verteld dat je normaliter de bak in wordt geknikkerd voor dit soort grappen!! Met de staart tussen de benen hebben we daarom de boete maar netjes betaald en vervolgens geen km. meer te hard gereden!

Na een lange reis (7000 km. verder) weer veilig “thuis” in Zuid Afrika aangekomen. Oud&Nieuw stond alweer voor de deur.... Zo ook ons laatste weekje Afrika! Dit en meer in ons volgende waarbenjij-verhaal!

Tot snel!

Kussen, Nienke en Ilse

• 08 Januari 2008 - 16:25

Jasmijn:

zucht.....

• 08 Januari 2008 - 17:24

Bob:

Helaas is het avontuur al weer bijna afgelopen... gelukkig is het in Nederland ook zulk 'lekker' weer! Tot snel! xx Bob

• 08 Januari 2008 - 20:18

Miriam:

hoi ilse,nog heel even en dan weer terug naar hret 'echte' leven. we zijn beniewd naar al je verhalen/foto's!
    groetjes van je collega's

• 09 Januari 2008 - 07:48

Joanne :

lieve Ils!

Vanaf m'n stageplekje in het donkere, koude NL word ik even warm van jullie mooie verhalen!
    geniet er nog even van!
    Ik kijk uit naar een roseetje met jou en Jorien in de Poort!

Veel liefs, Joanne

• 09 Januari 2008 - 10:42

Wietske:

hahaha hoe mooi dat je daar kunt onderhandelen met de politie over de hoogte van je boete! prachtig..
    en wederom een mooi verhaal, maar morgen kunnen we de verhalen life horen, jippieee! KUS

• 09 Januari 2008 - 11:03

Jan & Linda:

Hoi meiden, aller eerst willen wij jullie een heel gezellig en gelukkig 2008 wensen. Maak er wat moois van in het nieuwe jaar. We hebben weer volop genoten van jullie mooie verhalen en meegedroomd. Wat een avonturen weer!!!! Ik (Linda) ben nogal erg "druk" geweest, de laatste maanden. Hoop geregel, heel veel gewerkt en heerlijk 15 dagen op vakantie geweest naar Djerba, samen met Jan uiteraard en 2 vrienden. Ja,ja, OOK in Afrika ;o) Het was daar hartstikke mooi en vooral erg gezellig.Ook wij hebben heel wat km afgelegd en veel bezocht en bekeken.Mooie dorpen en steden,mijnen,de sahara,kuddes drommedarissen, krokodillen, flamingo's,paarden, de president,bruiloft gehad, olijven geplukt,gesjopt en nog heel veel meer. Wat extreem was.....de Sahara was een soort als overspoeld. In 1 dag viel er net zoveel regen als in het hele jaar. Straten stonden blank en sommige hotels hadden zandzakken voor de deur!!!! Bizar.....maar goed dat de ezels en de kamelen kunnen zwemmen :o). Verder ook mooi weer gehad en lekker een hap zon kunnnen pakken. Ook een paar keer op bezoek geweest bij mensen thuis, erg leuk.En we hebben een geweldig oud en nieuw feest gehad. Nou Ilse en Nien geniet er nog even van en een goede reis naar huis.

• 10 Januari 2008 - 12:43

Jan Jacob:

hmmm doet me een beetje weer denken aan mijn ZA tijd :) bedankt voor jullie verhalen en well thuis :D

• 31 Januari 2008 - 20:43

Andries En Nel:

Zo af en toe (te weinig) bekijken we jullie site. Fantastisch zoals jullie het beschrijven en wij worden er stil van. Wanneer jullie terug zijn (wanneer is dat eigenlijk?) horen we graag de verhalen.
    Liefs Andries en Nel